تجارت دیجیتال یا Digital Commerce عبارتی است که جدیداً در حوزه کسبوکارهای اینترنتی زیاد مطرح میشه و جانشین مفهوم بیشتر شناخته شده تجارت الکترونیک (E-commerce) هست. تجارت دیجیتال عبارت است از فرایند فروش آنلاین کالا و خدمات بدون نیاز به دخالت انسان که از طریق کانالهای فروش دیجیتال انجام میشه. تجارت دیجیتال تنها شامل خرید و پرداخت نیست بلکه تمام مراحل قبل و بعد از اون مثل فرایند تحقیقات بازار، مارکتینگ، آنالیز داده و حتی مسائل لجستیک رو هم شامل میشه. برای موفقیت در دنیای تجارت دیجیتال لازمه استراتژی صحیح و به روزی برای شرکت خودتون فراهم کنید. چند مورد از مهمترین نکات رو برای شما بیان میکنیم:
- شخصیسازی
80 درصد مشتریان تمایل دارند که برندها به اونها یک تجربه خاص بده و 60 درصد مشتریان بعد از مواجهه با یه تجربه شخصیسازی خوب، به مشتری دائمی اون برند میشوند. لذا مهه که شخصیسازی را جدی بگیرید.
- تجربه کاربری روان
میانگین نرخ رهاکردن سبدهای خرید، بدون انجام پرداخت در دستگاه های موبایل حدود 86 درصده. بنابراین یک صفحه کند یا حتی یک مشکل فنی کوچیک می تونه تبعات سنگینی برای بیزینس شما داشته باشه.
- استفاده از راهبرد یکپارچه
امروزه با وجود کانالهای متعدد ارتباط با مشتری مانند وبسایت، تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و … به راحتی امکان این وجود داره که تیمهای مختلف هماهنگ عمل نکنن. لذا یک راهحل Omnichannel یا یکپارچه برای تمام کانالها لازمه که به کمک یه برنامه مرکزی یا یه راه حل مدیریت داده تمام کانالها را متصل و هماهنگ بکنه و تجربه کاربری یکپارچهای را برای کاربران فراهم بیاره.
- سرچ هوشمند و خلاقانه
امروزه کاربران هنگام استفاده از باکس جستجو وبسایت و اپلیکیشن، انتظاری شبیه سرچ گوگل رو دارن. لذا با استفاده از دادههای کاربران، موقعیت جغرافیایی اونها، هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین تجربهای شبیه سرچ گوگل برای مشتریان خودتون فراهم بیارین و بازگشت اونها به سایتتون رو افزایش بدین.