فرآیند رتبهبندی بدون لحاظ کردن شخصیسازی با هر کاربر یکسان رفتار میکند. در حالی که شخصیسازی، سلیقههای فردی کاربر را در نظر میگیرد. پرسوجوها برای افراد مختلف معانی مختلفی دارند. برای مثال کاربری که “گوشی موبایل” را جستجو میکند و برند سامسونگ را ترجیح میدهد، احتمالا میخواهد نتایج مربوط به برند سامسونگ را مشاهده کند ولی کاربری که به برند اپل علاقه دارد، با همین کوئری انتظار دارد که نتایج مربوط به برند اپل را مشاهده کند. شخصیسازی، رفتار گذشته کاربر را در هنگام تعیین اینکه کدام نتایج مرتبط تر هستند، در نظر میگیرد.
ارتباط بیشتر باعث میشود کاربر سریعتر به نتیجهی دلخواه خود برسد. همچنین با نمایش نتایجی که احتمالا برای کاربران جذاب است، آنها را تشویق میکند تا زمان بیشتری را در سایت یا برنامهی شما بمانند. شخصیسازی در سرچیا ترجیحات فردی کاربران را برای ارائه سرویس، به کسب و کار شما اضافه میکند.