سرچ هوشمند چیه و چطوری کار می کنه؟

احتمالا دقت کردین که مدتی هست سرچ گوگل چقدر هوشمند شده و اطلاعات مرتبط تری رو به شما نشون میده. به طور مثال اگه یک کیبورد مخصوص بازی لازم داشته باشین، براتون فروشگاه هایی که می تونید بخره رو میاره یا مروری از بهترین کیبوردها سال 2022 رو نمایش میده. حتی سوالاتی که بقیه پرسیدن و مرتبط هست رو هم بهتون نشون میده. این به خاطر اینه که گوگل یک موتور جست و جو هوشمنده و در واقع هوشمند ترین موتور جستجو  جهان هست. اما سرچ هوشمند واقعا چیه؟

سرچ هوشمند که به سرچ خبره (Cognitive) یا سرچ با هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) هم معروفه، از طیف وسیعی از تکنولوژی‌ها مثل پردازش زبان (Natural Language Processing) و یادگیری ماشین (Machine Learning) کمک میگیره تا بهتر بتونه خواسته هر کاربر رو “بفهمه” و برخلاف موتورهای جستجو قبلی که فقط به کلید واژه‌ها نگاه می‌کردن، موتورهای هوشمند می‌تونن ارتباط بین عبارات معنایی (Semantic Terms) رو پیدا کنن. در ادامه بعضی از قابلیت های موتورهای هوشمند رو بررسی می‌کنیم:

 

  • فیلتر کردن محتوا:

 

خزنده‌های وب در موتورهای جست و جو قدیمی، مقدار بسیار زیادی داده ساختار یافته و غیر ساختار یافته رو خزش می‌کردند. در حالی که یک موتور جستجو هوشمند از فیلترهای پیشرفته ای برای کوچک کردن محدوده سرچ استفاده میکنه تا به محتوای مرتبط‌تری برسه.

 

  • آنالیز ساختار سند (Document):

 

سرچ هوشمند با اسکن سندها می تونه نوع و ساختار اونها تشخیص بده. به طور مثال اینکه آیا سند یک اینفوگرافیکه یا یک قرارداده یا یک رسید فروشه و اینکه آیا حاوی جدول یا نموداری هست. بعد از اون نرم افزار سرچ می‌تونه یک حدس هوشمندانه بزنه که کاربر دنبال چه فرمتی از داده هست و نتایج مرتبط تری رو نشون بده.

 

  • اعمال پردازش زبان:

 

پردازش زبان، توانایی یک برنامه کامپیوتری برای فهمیدن زبان محاوره‌ای و نوشتاری انسان هست. این قابلیت مهم، موتور جست‌وجو رو قادر میسازه که بتونه محتوای دیجیتالی که از منابع مختلف به دست میاره رو بفهه و ساختارهای زبان شناختی مثل کلمات هم‌معنی، خطاهای کوچک و رابطه پیچیده بین کلمات رو بفهمه و از این طریق بهتر بتونه قصد کاربر از سرچ رو پیش بینی کنه.

 

  • اعمال یادگیری ماشین:

یادگیری ماشین شاخه‌ای از هوش مصنوعی هست که با استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌ها طریقه یادگیری انسان رو پیاده سازی می کنه. به طور مثال، اگر کسی در مورد موضوعی سرچ کرده باشه و بعد از اون در مورد موضوعی به نسبت مرتبط جست‌وجو کنه، یادگیری ماشین می تونه به این نتیجه برسه که این دو موضوع به هم مرتبط هستند و به میزان بیشتری مطالبی رو پیشنهاد بده که هر دو موضوع رو در بر بگیره. با گذشت زمان و با هر جستجو، موتور جستجو درپیش بینی نتایج دقیق‌تر، بهتر و هوشمندتر میشه. یادگیری ماشین همچنین با بهره‌مندی از قابلیت شناسایی الگویی، می تونه محتوای تکراری و حتی هرز (spam) رو شناسایی کنه تا کاربر با این اطلاعات نا خواسته مواجه نشه.

 

#هوش_مصنوعی #یادگیری_ماشین #پردازش_زبان  #سرچ #سرچیا #موتور_جستجو # موتور_جستجو_هوشمند

#search #searchia #NLP #natural_language_processing #search_engine #smart_search_engine

اسکرول به بالا