چرا طراحی سرچ باکس مهمه و کجای سایت باید قرارش داد؟

یکی از کاربردهای مهم سرچ باکس، کمک به کاربران برای یافتن نتیجه مورد نظرشون هست.

در واقع سرچ باکس هم به کاربران کمک میکنه که در زمان کمتری به نتایج دلخواه شون برسن و هم به صاحبان کسب و کار ( بخصوص حوزه های E-commerce که مبتنی بر جستجو هستن) کمک میکنه تا با بهره گیری از الگوریتم ها، کالا و خدمات شون رو منظم تر و هدفمندتر به کاربران ارائه کنن. به همین دلیل داشتن سرچ باکس و طراحی اصولی اون خیلی مهمه . یک طراحی درست میتونه تاثیر قابل توجهی بر تجربه کاربر بگذاره و باعث بازگشت مجدد کاربر به وب سایت یا اپلیکیشن بشه. ما در این مقاله سعی داریم برخی از نکات مهم در طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) رو بطور خلاصه بیان کنیم:

۱- محل قرارگیری

محل قرارگیری سرچ باکس در صفحه را طوری درنظر بگیرید که به راحتی دیده بشه. عموما سرچ باکس ها در هدر بالای وبسایت یا وسط صفحه ی اصلی قرار داره پس اون رو در فوتر، منوهای کشویی و هر جایی که دور از چشم کاربر باشه و نیاز به کشف کردن داشته باشه قرار ندید.

۲- توجه به عادت کاربر

نوار جستجو را جایی قرار بدید که کاربران انتظار پیدا کردن اون رو دارن. همچنین از طراحی سرچ باکس های عجیب و غریبی که چشم کاربر به اونها عادت نداره پرهیز کنید چون ممکنه بخاطر تغییرات زیاد ظاهری، کاربر متوجه عملکرد اون نشه و هیچوقت روی سرچ باکس کلیک نکنه.

۳-اندازه مناسب

توجه به استانداردهای طراحی خیلی مهمه. اگر سرچ باکس شما بیش از اندازه بزرگ یا کوچک باشه کاربر رو با مشکل مواجه می کنه. سرچ باکس های بیش از حد بزرگ، دکمه یا آیکن جستجو را از دسترس کاربر دور میکند. همچنین اگر فضای نوشتاری سرچ باکس کم باشه کاربر نمیتونه به راحتی کلیدواژه های مدنظرش رو بنویسه یا پاک کنه در نتیجه خسته میشه و قید جستجو رو میزنه.

۴-استفاده از نشانه و فراخوان

ممکنه شما عادت داشته باشید بعد از تایپ کردن در سرچ باکس اینتر بزنید یا دکمه سرچ کیبورد موبایلتون رو فشار بدید اما نباید صرفا بر اساس ذهنیت و عادت شخصی تون طراحی کنید. حتما روبروی فیلد نوشتار، از آیکن ‌ذره بین که نماد جستجوکردن هست و یا دکمه ی فراخوان جستجو استفاده کنید تا کاربر بتونه در کسری از ثانیه و بدون نیاز به فکر کردن درباره نحوه عملکرد طراحی شما، به مرحله ی بعد بره.

۵- توجه به امکانات جزئی

خودتون رو جای کاربر بگذارید و ببینید هنگام کار با سرچ باکس به چه چیزهایی ممکنه نیاز داشته باشید. مثلا استفاده از یک آیکن که همه ی متن رو یکجا پاک کنه یا تک تک حروف رو پاک کنه… یا مثلا توانایی جستجو کردن صرفا با استفاده از عکس یا صدا.

۶- دسترس پذیری

در همه صفحات امکان دسترسی به سرچ باکس را فراهم کنید تا کاربر مجبور نباشه برای استفاده دکمه ی بازگشت به صفحه اصلی رو بزنه.

۷- کمک به کاربر

با استفاده از مهارت تیم‌های فنی تلاش کنید که خدمات بهتری در جهت جستجوی بهتر کاربر ارائه بدید. مثلا کلیدواژه ی اشتباه کاربر رو حدس بزنید و کلیدواژه ی درست پیشنهاد بدید. غلطهای املایی احتمالی کاربر رو تصحیح کنید. با استفاده از روش های جستجوی پیشرفته، کلیدواژه ی کاربر رو در دسته بندی های پیشنهادی ارائه بدید و سعی کنید کاربر رو به مسیرهای دقیق تری هدایت کنید. با توجه به نوع وب سایت یا اپلیکیشن فیلترهای مناسبی طراحی کنید و غیره.

 

بطور کل ایده های و فیچرهای زیادی هست که میتونه فرایند جستجو کردن رو برای کاربر آسون تر کنه و موجب رضایت دوطرفه ی کاربران و صاحبان کسب و کار بشه.

 

 

اسکرول به بالا